20100121

pengalaman misteri

Tempat = desa kasang bangsawan daerah rokan hilir sumatera indonesia
Masa = dalam masa hampir setengah bulan
Ahli = aku kawan kawan ku dan penduduk kampung
suspek hantu = ntah bacalah dulu

seperti yang saya janjikan malam semalam pada malam ini saya akan menyambung kisah saya berkenaan pengalaman misteri dipulau sumatera
pada malam lalu saya telah menceritakan pengalaman saya di besilam suatu daerah yang jaraknya 60km dari kota medan
pada malam ini saya akan menceritakan berkenaan pengembaraan saya di pulau sumatera

dalam nie syaa akan banyak gunakan bahasa indon supaya para pembaca lebih dapat menghayati kisah ini

berbanding sebelum ini saya tidak menggunakan bahasa indon dalam kisah diseblik tsunami aceh dan nias kerana firdaus dan azhari sebenarnya orang malaysia yang sama sama menuntut disana

manakala allahyarham haji lukman pula sering kemalaysia dia akan bertutur dengna kami dalam bahasa malaysia

kisahnya bermula begini.........

ketika saya sampai kemedan tuan guru telah mengarahkan saya dibawa ke pakan baru saya tak pasti berapa jarak jauhnya yang saya pasti dari medan saya bertolak bersama ayah angkat saya tuan haji sharuddin pada jam 10 pagi sampai kemedan pada jam 4pagi terus terang sayakatakan satu perjalanan yang amat menyiksakan

selama seminggu saya tinggal dipakan baru salah sebuat bandar minyak di sumatera

sesudah seminggu seperti mana yang telah diarahkan oleh tuan guru kami telah bertolak ke kasang bangsawan nasib baiklah kasang bangsawan ini terletak diantara medan dan pakan baru maka saya akan dapat memendekkan perjalanan kemedan kelak kalau tidak ajab hehehe pakai bahasa indon al maklumlah kita sedang bercerita tentang indonesia

sebenarnya tuan guru telah dijemput untuk membuat kursus bagi kefahaman islam disana sempena perlantikan kepala desa atau penghulu

disana penghulu adalah seperti wakil rakyat mereka sangat berkuasa dan antara kakitangan kerajaan yang dipandang tinggi oleh penduduk desa kami gelar beliau sebagai pak safril

sesudah sampai kekasang bangsawan saya telah mendaftar masuk kursus kefahaman islam tersebut selama seminggu kami akan berkursus untuk membina jati diri dan memantapkan kerohanian kami melalui kaedah thariqat ahli sufi

disana saya telah tinggal didalam rumah kepala desa bersama sahabat sahabat baru saya dari besilam al maklumlah belum sempat jejak besilam saya telah diarah ke kasang bangsawan

sebelum saya meneruskan cerita saya ingin saya ceritakan berkenaan kasang bangsawan kerana saya pasti ramai pembaca yang tidak pernah mendengar nama tersebut sebenarnya banyak lagi nama pelik kat sumatera nie antaranya sekeladi kat sini anak dara dia cantik cantik belaka hehhehhehehe selain itu rantau binuang

sakti dan banyak lagi

kita berbalik kepada kasang bagsawan tempatni seperti 30 tahun lepas malaysia dimana bekalan letrik didapati dari generator dan air untuk minuman diambil dari perigi sungai digunakan untuk mandi manda dan masih kelihatan anak anak kecil berenang renang disungai ibu ibu mencuci pakaian untuk mandi sahaja saya terpaksa berjalan sejauh lebih 1km bila balik dah berpeluh kembali

mengikut sejarah kampung ini telah menjadi tempat perlindungan para pejuang zaman dahulu untuk mempertahankan bumi sumatera dari penjajahan belanda maka tidak hairanlah jika kebanyakan orang kampung ini masih pandai bersilat dan mempunyai ilmu kebatinan yang amat tinggi

internet toksah mimpi talian telefom bimbit tiada yang ada telefon mereka menggunakan aerial seperti televisyen kita trus terang saya katakan serasa saya kembali kezaman dahulu kala

bayangkan lah saya yang biasa dengan cara hidup malaysia terpaksa melalui kehidupan mcm tu terus terang saya katakan dalam 1 atau 2 hari saya rasakan benar benar tidak selesa untuk tinggal disana dan saya benar benar rindukan gaya hidup saya dimalaysia dengan segala kemudahan asas dan lain lain

kebanyakan kawasan disana adalah ladang kelapa sawit yang baru dibuka dan banyak hutan telah diteroka untuk membangunkan ladang kelapa sawit dan kebanyakan penduduk disana bertani dan menjadi nelayan sungai

yang membuatkan saya boleh bertahan disana ialah kerana 30 tahun lepas keadaan kampung saya pun seperti itu mandi dengan air kolam dan saya terpaksa ingat balik kehidupan tersebut untuk dapat meneruskan hidup disana

tapi keadaan mereka yang agak ketinggalan itu sebenarnya terselit banyak misteri dan saya tidak menjangka bahawa saya akan melalui pengalaman misteri itu disana

itu lah serba sedikit yang ingin saya ceritakan tentang kampung tersebut

pada hari yang dinanti nanti majlis pelantikan penghulu safril telah diadakan penuh meriah sekali majlis angkat sumpah telah diadakan dan gabenor sumatera tengah telah datang untuk memberi surat pelantikan kepada beliau kalau kat sini gabenor ni mcm menteri besarlah

malah pihak gabenor riau dengan suka citanya telah mengumumkan sambutan menyambut awal muharam diadakan didesa itu untuk riau pada tahun tersebut

sebelum majlis angkat sumpah itu bermula terdapat tarian rakyat dimana penarinya terdiri dari dara dara kampung tersebut yang cantik rupawan ketika melihat tarian tersebut seorang murid pesantren tua yang bernama tuan haji juned telah berkata kepada saya

"perkara semacam inilah yang benar benar melalikan manusia"

protes beliau

mereka telah menarikan tarian yang saya tak pasti namanya tapi yang pastinya ketua penarinya dengan lengang lengoknya telah membawakan sirih pinang untuk disantap oleh para vvip

apabila sampai waktu tengahari kami telah dihidangkan dengan makanan tengahari saya diberitahu itu adalah daging kerbau dengan gelojohnya saya hendak mencapai daging kerbau tersebut tapi telah ditahan oleh rakan yang lain

saya kehairanan lalu bertanya kepada sutoyo yang telah menahan saya dari mencapai daging tersebut

"naper"

soal saya

"biarkan dahulu tuan guru makan bapak malaysia masih baru ditempat ini banyak yang bapak ngak ngerti"

saya akur dengan arahan beliau walau dihati saya tertanya tanya apa yang perlu saya faham disini tapi saya biarkan sahaja

melihat sahaja tuan guru telah memulakan suapannya saya tanpa menangguhkan masa terus mengambil apa yang ingin saya ambil dan makan sepuas puasnya secara peribadi ingin saya katakan daging kerbau kurang sesuai dnegan selera saya namun disebabkan saya telah mengambil dengan banyaknya saya habiskan jua

setelah selesai makan seorang penduduk tempatan telah menyapa kami berdua dan bertanya khabar kepada kami oleh kerana saya kurang fasih berbahasa riau saya biarkan sahaja sutoyo dengan orang itu bersembang

setelah agak lama mereka bersembang orang itu telah meminta dirinya

namun apa yang saya pelik orang itu telah menyerahkan tulang ikan sisa makanan nya kepada sutoyo

yang lebih menghairankan sutoyo telah menerima tulang tersebut lantas memasukkan dalam poket jubahnya disebelah atas

dalam hati saya kalau duit tu patutlah ini tulang ikan apa gunanya getus hati saya kehairanan dan tak puashati melihat ke*****annya

saya terus menuju ke surau untuk solat zohor jarak perjalanan adalah lebih kurang 1km dalam peluang kesurau tak disangka sangka sesuatu yang saya inginkan ada didepan mata ehheheheheh pucuk dicita ulam mendatang heheheheheh

ketua penari tadi sedang menuju balik kerumah sambil membawa lebihan sirih yang digunakan untuk tariannya saya tanpa membuang masa terus berlari kearahnya dalam berlari saya terfikir apa alasan saya yang terkukuh untuk berkenalan dengannya

ye sirih sirih ditangannya berbekalkan bahasa melayu malaysia saya akan minta sirih ditangannya hehehehehhee

tanpa saya sedari sedang saya mengejarnya beliau telah melaui surau tujuan saya

saya terdengar suara sutoyo memanggil saya dari belakang

"maunya kemana tu"

dengan wajah yang amat kecewa saya memalingkan kebelakang kearah sutoyo

dan memandang kehadapan semula kearah gadis tersebut

rupa rupanya laungan sutoyo telah menarik minat gadis tersebut langsung ia memalingkan muka nya terlihat sahaja saya lantas ia senyum kepada saya

dalam hati saya sangat sangat mengagumi kecantikan nya berkulit putih kecil molek langsing pinggangnya berambut ikal berdahi licin berpipi pauh dilayang berbibir yang amat manis ketika tersenyum sangat manis

saya dengan wajah yang benar benar kecewa memalingkan kembali tubuh saya kearah sutoyo dan sama sama menuju kesurau untuk solat zuhur

mungkin sutoyo dapat tau apa yang ingin saya lakukan sehingga membuatkan ia memarahi saya dihalaman surau

"bapak malaysia jangan macam macam disini ini bukan london ini buka malaysia ini bukan medan jadi ingat pesan saya jangan mau macam macam disini"

saya ketawa kecil apabila ia melafazkan perkataan london dengan jawa pekatnya kalau pembaca nak tau sebut london dalam bahasa melayu baku

melihat saya ketawa sutoyo telah naik angin disangkanya saya tidak endah dengan kata katanya

sambil mendengus ia berkata

"bapak malaysia..........."

belum sempat ia berkata apa apa azan zuhur dilaungkan sebagai menghormati azan ia mendiamkan diri

dalam hati saya mula rasa sangat tidak berpuashati dengan dia terlalu mengongkong saya benar benar membuatkan saya bosan hal ini membuatkan saya menjauhi diri saya dari dia

sehinggalah ketika balik kerumah kepala desa saya enggan berjalan bersamanya dan menjauhkan diri buat apa kita dekatkan diri kalau untuk dimarah sahaja itulah pemikiran saya waktu itu

sampai dirumah saya terserempak dengan dia diluar rumah dan dia telah memanggil saya pada mulanya saya rasa malas untuk berjumpa dengannya tapi apabila melihat wajahnya yang tersenyum saya terus menujunya

ketika duduk berhadapan dengannya saya teringat tulang ikan yang telah diterimanya dari penduduk tempatan tadi dan bertanya dengan dia

"tadi waktu awak bersembang dengan orang tu naper awak terima tulang ikan sisa orang tu"

sutoyo kehairanan dengan pertanyaan saya

"bapak malaysia jangan macam macm mana mungkin saya terima tulang ikan dari sesiapa"protes beliau

"betul saya nampak mungkin awak tidak keluarkan lagi tulang ikan tu dari poket baju kau cuba kau tengok"saya terus meyakinkan dia

dengan wajah yang tidak puas hati sutoyo telah memasukkan tangannya ke poket bajunya dan mengeluarkan sesuatu dari poket bajunya

daripada wajah yang tidak puas hati secara spontan wajah nya berubah kepada terkejut yang amat sangat dan melemparkan sesuatu dari tangannya kepada saya yang berada dihadapannya sambil menjerit

"ya allah lipan"

saya yang belum lagi hilang keletihan akibat berjalan pulang dari surau trus melompat apabila melihat lipan telah melekat dibaju saya dan cuba merayap keatas tubuh saya tanpa membuang masa saya terus menepis lipan tersebut jatuh kelantai secara spontan akibat terlalulah terkejut saya melompat lompat ketakutan kerana saya nie memang fobia dengan benda alah nie

tanpa membuang masa seperti pendekar zaman dulu sutoyo terus meloncat dan memijak lipan tersebut sehingga lumat dan membuang bangkai lipan itu jauh dari kami

saya yang masih terkejut yang amat sangat hanya mampu melihat sahaja

selang beberapa minit sutoyo menghampiri saya dan berkata dengan nada tak berpuas hati

"ada yang mau menguji kita"katanya kepada saya

"tapi mengapa"saya menjawab dengan nada ketakutan dan masih terkejut

"saya kurang ngerti mengapa........."sutoyo terdiam sebentar

"bukankah telah saya katakan kepada bapak malaysia jangan macam macam disini ,masyarakat desa disini masih kuat berpegang kepada amalan ilmu batin justeru itu bapak malaysia perlu lebih berhati hati "sambung beliau

saya masih terdiam mendengar penjelasan beliau

"bapak tau kesemua rakan rakan anak murid tuan guru yang diamanahkan oleh tuan guru kita untuk mengajar disini tewas akibat diracun sebab itu saya menyarankan tadi supaya kita biarkan dulu tuan guru yang mencicipi makanan itu malah tuan guru kita pun pernah sekali diracun di daerah ini barangkali itu natijahnya walau usia tuan guru kita belum injak 70an namun kesihatan nya sering tergangu akibat racun yang pernah termakan oleh beliau"jelasnya lagi

dengan nada tak berpuashati saya berkata

"ok bab gadis tadi itu memang salah saya tapi apa hal pulak tuan guru yang tak bersalah dibunuh dan diracun"

sutoyo memandang tepat kearah saya lalu berkata " apa kata bapak malaysia anak gadis"dengan nada menyindir

beliau ketawa

"bapak mungkin masih nggak ngerti itu bukan perawan tapi isteri orang usia hampir 30an"jelasnya

saya amat terkejut dnegan penjelasannya dan cuba menegakkan benang basah saya

"mustahil saya lihat dia seperti perawan berusia 19tahun"

dia menjawab dengan pertanyaan

"sepertinya bapak malaysia tidak perasan atau buat buat tidak perasan mungkin bapak tidak memerhatikan bukankah dia lebih menonjol dari penari yang lain saya malas mau menuduh tapi kemungkinannya dia memang nya memakai susuk bukan kecantikan alami saya sudah sering kesini sebab itu saya ngerti itu isteri orang"

seperti disambar petir hati saya hehehehehe cinta tak kesampaian rupanya

saya terus memberikan cadangan kepada nya

"apa kata kita adukan kepada tuan guru"

dia menjawab

"tak perlu rasnya lagipun tidak jadi apa apa mengapa mau ribut"

beliau terus menerangkan kepada saya

"sebenarnya kita ini hanyalah orang yang ingin membawa seramai mungkin manusia untuk sama sama mengingati tuhan supaya redha tuhan pada kita sebagai hamba tapi malangnya wujud segelintir orang tempatan menganggap kita ini hebat ilmunya sehingga tergamak ia menguji dengan segala racun berbagai untuk melihat kehebatan kita itulah nasib yang diterima oleh anak murid tuan guru kita disini"

beliau terus menerangkan berbagai perkara dengan saya namun kejutan yang saya alami telah membuatkan saya tidak dapat menumpukan perhatian kepada apa yang ia terangkan

namun dihati saya ,saya merasa mulai mesra dan mempercayai nya kerana ia terlalu mengambil berat keatas diri saya

dimalam itu sebelum tidur saya terfikir dan berazam mulai esok saya akan lebih berhati hati lagi ditempat ini dan mata saya pun terlelap

pada hari hari mendatang sebelum subuh saya telah bangun dari tidur memang menjadi kebiasaan saya di desa tersebut saya akan pergi kesungai untuk mandi tapi yang menghairankan saya kesemua orang tidak akan pergi kesungai sebelum subuh untuk mandi mereka hanya akan mandi air perigi di rumah kepala desa

akibat sangat sukarnya untuk menunggu giliran saya setiap sebelum subuh telah pergi kesungai sehinggalah disuatu pagi ketika saya mandi mandi dibawah terang bulan saya terlihat sutoyo datang kearah saya untuk mandi bersama

sesampainya saya disana beliau menegur saya

"mandi pak"

saya menjawab denga gigil kerana sejuknya air sungai yang saya jirus ditubuh saya

"ia...."

kemudian dalam cahaya terang bulan kelihatan beliau terus pergi kedalam semak sudah semestinya untuk membuang air besar almaklumlah depa nie pakai sistem tandas rata rata gali tahan buang tutup balik hehehhehehe pengotor

yang menghairankan saya beliau tak keluar dari semak untuk mandi sehinggalah saya selesai mandi beliau masih tak kelihatan saya terus balik kerumah kepala desa

yang menghairankan saya apa bila saya melihat beliau telah siap siap untuk pergi kesurau untuk menanti waktu subuh lantas saya bertanya

"tak jadi mandi ker"

dengan kehairanan beliau menjawab

"sudah"

saya bertanya lagi dengan lebih hairan

"aik takkan mandi kat sini tadi tu saya tengok kat sungai tengah dok dalam semak lagi"

dia menjawab

"lhoo bila nya saya kesungai yang bapak malaysia ini dari mana ya"

saya dengan selamba menjawab

"dari sungailah mandi"

terjegil biji matanya sambil separa menjerit

"bapak malaysia apa apa an ini semua orang tiada yang mahu kesungai diwaktu ini bapak pergi sendirian berani sungguh bapak malaysia ini apa bapak mau nya dibaham harimau jangan sampai tak pulang kemalaysia nanti "

saya tercengang cengang mendengar penjelasan dia sapakah dia yang saya jumpa disungai itu semenjak itu setiap sebelum subuh memang saya rela beratur untuk mandi hehehehehe tapi walau macam manapun sempat gaklah 3 hari dok mandi sungai waktu sebelum subuh benda yang tak dibuat oleh penduduk desa hehehehhehe

disana memang dah rutin saya setiap pagi duduk kat rumah kepala desa sahaja memandangkan tiada apa yang ingin saya kerjakan saya seringkali mengambil masa berehat rehat didalam bilik sahaja berbanding sahabat lain yang lebih suka pergi merayau disekeliling desa untuk menghirup udara segar

sehinggalah pada suatu pagi selepas selesai makan pagi saya telah masuk kebilik saya yang telah dikhususkan oleh kepala desa untuk saya seperti biasa

tiba tiba seorang anak murid tuan guru saya telah berlari lari tidak tentu arah melihat situasi yang cemas itu saya menghampiri beliau dan bertanya

"apa yang berlaku "

dia dlama kepenatan menjawab

"anak tetangga dirasuk iblis bapak pergi ambil air tuan guru mahu membuat air penawar"

saya pun pergi berlari kedapur dan meminta segelas air dapat shj air saya terus kepada anak murid tersebut lalu memberikan kepadanya dengan tidak berterimakasih dia telah mengeluh sambil berkata

"astaga mana mungkin cukup secangkir saja"

saya yang masih kepenatan menjawab

"nanti saya ambilkan se jag"

dia menjawab

"tak perlu lebih baik kiranya kita bertemu tuan guru dahulu bapak pergi kerumah tetangga disebalah cuba awasi anak gadis itu jangan ia lari"

saya pun melarikan diri kerumah jiran yang dikatakan itu sesampainya disana saya terlihat ramai orang berkumpul disana menyaksikan peristiwa tersebut apa yang saya lihat seorang gadis telah terkena histeria dia telah merangkak di halaman rumahnya dan mangaum macam harimau sambil mencakar cakar tangannya kepada orang ramai sedang saya terpegun al maklumlah ada irap irap tiger show hehehehhe sahabat saya telah sampai dengan segelas air yang telah ditawarkan oleh tuan guru

yang menghairankan disatu sudut laman ada seorang lelaki yang tegap badannya sedang duduk dan raut wajahnya jelas membayangkan kesakitan yang amat sangat

kemudian sahabat saya itu telah memberikan air itu kepada abang gadis tersebut mana saya tau saya teka jer

saya melihat abang kepada gadis itu cuba merenjiskan air tersebut kemuka gadis tersebut namun gadis itu telah cuba menyerang abang nya hal itu membuatkan abangnya melarikan diri untuk menyelamatkan diri sambil membawa air tersebut

kelihatan seperti gadis itu sudah tau air apa itu

kemudian kawan saya itu telah mengambil air itu dari abang gadis tersebut dan cuba merenjis air itu kemuka gadis berkenaan tetapi malang senasib juga dan yang lebih malang kawan saya sebelum melarikan diri telah meletakkan air itu ketanah mungkin kerana ia risau air itu akan tumpah ketika ia lari air yang diletakkan oleh kawan saya itu telah dikelilingi oleh gadis berkenaan seperti ia tidak megizinkan sesiapa pun utk menghampiri air berkenaan

melihat kan situasi yang amat gawat itu saya mula menghitung ilmu didada hitung punya hitung baru sedar saya takder apa apa ilmu melihatkan keadaan yang semakin cemas itu saya yang belagak berani cuba menghampiri air berkenaan waktu tu apa yang saya lakukan hanya satu ingat kepada allah dan harap pertolongan dari allah shj senang cakap tawakal jerlah

dengan wajah yang amat ngeri gadis itu telah mengaum dan merangkak dihadapan saya dan cuba menghalang saya menghampiri gelas yang mengandungi air yang telah ditawar oleh tuan guru

saya tidak menghiraukan perbuatan gadis itu

kelakuan saya itu telah mengakibatkan gadis itu semakin marah yang amat sangat lalu mengangkat tangan nya seolah olah mahu mencakar saya melihatkan keadaan yang cemas itu saya terus menjerit memarahinya

"kau diam"

jerkahan saya itu bukan sahaja mengejutkan penduduk desa yang sedang menyaksikan kejadian itu malah gadis itu terdiam sejenak melihat saya

dalam hati saya berkata

"aik ikut pulak ngkau arahan aku yer"

ketika saya mengambil air itu tanpa disedari gadis itu cuba bergerak kearah jalan dengan merangkak seperti seekor harimau sambil menyakar nyakar tangannya kepada orang ramai seperti cuba menyerang orang lain

melihatkan situasi yang tidak terkawal saya telah pergi kearah gadis itu lalu menarik rambutnya dan menjiruskan air ke mukannya

sebaik air terjirus kemukannya gadis berkenaan jatuh pengsan

dalam hati saya berkata

"aik senang nya kalah rasanya ultraman lawan raksaksa lagi mencabar"

semua penduduk tercengang cengang melihat kehebatan saya mau tak hebat satu kampung tak boleh selesai sorang malaysia datang dengan tangan kosong jirus semua selesai

tetapi hati saya tuhan jer yang tau betapa risaunya saya rasa gembira kemenangan hanya sebentar sahaja dihati saya

kerisauan saya kalaulah ditakdirkan dia bangun kembali saya nak jirus pakai apa air penawar tuan guru dah abis waaaaaaaaaaaaaaaaaa

tapi alhamdulillah dia tak bangun saya terus pergi keampaian disebelah rumah dan mengambil sehelai kain batik lalu berlari gadis yang sedang terlentang itu dan menutup tubuhnya dengan kain tersebut mengapa kan saya dah cakap tadi gadis tu ada irap irap tiger show ehhehehehehehe maluuuuuuuuu

melihat semuanya telah selamat abang gadis yang melarikan diri telah menghampiri adiknya lalu mengangkat adiknya masuk kerumah kwn saya yang lari tadi pun kembali dan menyuruh abang gadis itu memberi minum air penawar dari tuan guru

mendengar arahan antara sesama mereka saya berkata kepada kawan saya

"air dah abis"

kawan saya dengan nada kesal berkata

"yang bapak jirus semua air itu mengapa ya maunya tuan guru hanya renjis sahaja"

saya menjawab

"yang kau tak cakap awal awal apsal"

kemudian beliau berkata dengan saya

"tidak apa apa nanti saya minta tuan guru tawarkan air lagi"

dalam hati saya berkata

"patut terus pensan terlebih dos rupannya"

sedang saya mengelamun kawan saya itu berkata kepada saya

"berani sungguh bapak"

saya dengan nada megah berkata

"ah perkara kecik jer"

dia dengan kehairanan berkata

"bapak kata perkara kecil bapak mungkin ngak tau lihat itu orang tua gadis itu tercampak hampir satu meter ditumbuk gadis itu ketika mau manangkap anak gadisnya "sambil menundingkan jarinya kepada orang yang masih sakit yang saya lihat tadi

saya benar benar terkejut dan bersyukur tiada apa yang buruk berlaku

melihat semuanya telah aman saya kembali kerumah dan berehat dan sehingga petang badan saya masih menggigil ketakutan

diwaktu malam saya bercerita kisah tersebut dnegan sutoyo

dengan nada hampa dan kesal beliau berkata

"mereka tidak abis abis mau menguji kita lagi"

dngna terkejut saya menjawab

"aik takkan itupun mereka nak uji kot"

sutoyo hanya tersenyum kepada saya dan berlalu meninggalkan saya untuk tidur

selama hampir setengah bulan kami berkampung disana dan selepas itu kami kembali kebesilam

harapan saya tidak akan alami lagi kisah pelik seperti itu al maklumlah saya diperantauan tapi rupa rupa nya harapan saya itu hampa saya telah terlibat dengan satu kes histeria yang lebih dahsyat lagi

nantikan kisah selanjutnya

tamat

No comments: