20100119

disebalik tsunami acheh

bukan karangan aku yer...aku copy dgn kebenaran.


Tempat = pulau sumatera
Masa = selepas trajedi tsunami
Ahli = saya dan beberapa orang kawan
suspek hantu = takder hantu pun cuma.......bacalah sendiri nanti fahamlah

malam nie saya nak cerita sikit berkenaan kisah pengembaraan saya di sumatera saya akan bercerita dalam dua bahagian yang pertama saya namakan disebalik tsunami aceh dan gempa nias

yang kedua pula saya namakan kisah misteri pengembaraan saya di pulau sumatera

untuk pengetahuan forumer yang saya kasihi sebenarnya dalam hidup saya ini saya pernah menghabiskan seketika hidup saya di pantai timur sumatera hampir separuh dari pantai timur sumatera telah saya jelajah dari perbatasan aceh hinggalah ke pakan baru didaerah riau telah saya jelajah

perjalanan dari medan ke pakan baru saya tak pasti berapa jam cuma dari medan jam 10pagi sampai kepakan baru jam 4 pagi esoknya satu perjalanan yang amat meletihkan dan saya bangun kemudian ngantuk tidur kemudian hilang ngantuk bangun ngantuk balik tidur sampai 4 ntah 5 kali itupun tak sampai sampai pakan baru lagi

cerita nie bermula begini selepas tamat kontrak kerja saya dengna sebuah syarikat yang tersohor di tanah air ini saya terfikir sejenak untuk menghampirkan diri saya kepada tuhan

saya rasa ini adalah sangat patut kerana diwaktu saya sibuk bekerja dulu saya seringkali meniggalkan kewajiban saya sebagai hamba allah dan rasa jauh dengan tuhan hal ini telah menguatkan azam saya untuk menghampirkan diri kepada allah dan membayar hutang hutang yang telah lepas akibat sibuk dan cenderungnya saya dalam hal keduniaan

tempat pilihan saya adalah sebuah desa pesantren diindonesia iaitu besilam yang jaraknya lebih kurang 60km dari kota medan

sebelum saya meneruskan cerita saya ini saya ingin memberitahu anda semua kisah saya kali ini memang tak seram cuma saya harap kita sama sama dapat mengambil pengajaran dari kisah saya ini sama sama kita hayati dan kita ambil dan sunting sedikit pengajaran dalam kisah saya ini untuk dijadikan panduan dalam hidup kita selanjutnya

terus terang dalam bahagian disebalik tsunami aceh dan gempa nias kisah ini bukan dari sudut pandangan saya tapi dari sudut pandangan beberapa orang kawan saya disana dan kisah nie langsung tak seram dan sesuai untuk semua peringkat keberanian dan saya pasti takkan boleh meremangkan bulu roma para forumer

kita mulakan.............

saya mula menjejakkan kaki saya ke pulau sumatera selepas trajedi tsunami di aceh tak silap saya sebulan lepas kejadian tsunami saya bertolak kemedan untuk masuk kepulau sumatera

malah ketika saya hendak kesana saya sempat terserempak dengan saudara mahfuz omar kot tak silap saya ketika tu beliau telah membawa sukarelawan pas utnuk sama sama menghulur bantuan kepada mangsa tsunami kira kami nie satu flight lah

di pesantren besilam keidupan saya sama seperti pelajar yang lain diwaktu pagi kami akan kekebun atau pergi gotong royong utnuk mendirikan pesantren manakala diwaktu malam kami akan menghabiskan waktu malam dengan beramal ibadat dan mengikuti majlis majlis ilmu

saya snagat rindukan kehidupan itu sekarang ini...........

sehinggalah satu malam seorang rakan telah datang kepesantren tersebut rakan saya ini bernama tuan haji lokman kami sempat bercerita berbagai perkara lebih mesra lagi apabila beliau ini mengetahui saya adalah warga malaysia kebetulan beliau seringkali berkunjung kemalaysia lebih lebih lagi kerana beliau adalah salah seorang yang berusaha untuk membantu rakyat aceh yang menjadi korban tsunami untuk pengetahuan anda pada hujung tahun lalu tn haji lokman telah kembali kerahmatullah dan al fatihah untuk beliau

beliau ada menceritakan kepada saya berkenaan kisah tsunami aceh menurut beliau sebelum kejadian tersebut iaitu lebih kurang 3 hari semua haiwan telah lari ketempat tinggi sehinggalah pada malam 24 disember pihak abri atau angkatan bersenjata republik indonesia telah mengadakan pesta yang didalamnya terdapat segala jenis maksiat

arak zina dan berbagai lagi maksiat berkumpul disitu

kejadian itu berlaku ditepi laut kebetulan berhampiran tempat mereka melakukan maksiat ada satu maqam ulama lama aceh yang terkenal kot tak ssilap saya menurut beliau maqam syekh kuala atau lebih dikenali tn syekh hj abd rauf singkel yang nie kot silap saya minta maaf sebab saya pun banyak terlupa berkenaan nama nama tersebut

ketika manusia sedang asyik dnegan maksiat secara tiba tiba seorang tua berpakaian lengkap berjubah dan berserban putih telah datang dari tengah laut berjalan kaki

sesuatu yang tak masuk akal bagaimana mungkin manusia boleh berjalan diatas air

apa bila sampai orang tua itu kepada mereka yang sedang melakukan maksiat orang tua itu telah berkata kepada salah seorang tentera tersebut

"kalian tahukah berhampiran sini ada maqam orang alim mengapa kalian bertindak sedemikian"

tentera itu menjawab

"bapak maunya apa jangan macam macam dengan kami lebih baik bapak pergi dari sini kalau tidak saya tembak bapak "

kata tentera tersebut dengan ego dan ketidakwarasannya akibat alkohol sambil mengacukan senjata api kepada orang tua tersebut

orang tua itu pun pergi dari situ perlahan lahan berjalan kaki akibat diusir oleh tentera tersebut tetapi apa yang menghairankan orang tua itu berjalan kaki ketengah laut

penduduk kampung yang mendengar kisah itu melarikan diri dari situ kerana mereka risau wujud sesuatu yagn buruk akan berlaku sedangkan tentera tentera yang masih lalai dengan maksiat terus berkelakuan tidak senonoh melakukan maksiat

pada keesokan paginya gempa bumi telah berlaku mereka yang mabuk ini telah bangun kepitaman dan menyambung tidur mereka ditepi pantai dan dalam tidur tsunami telah datang menghanyutkan mereka

sebab itulah mengapa kebanyakan mayat mangsa tsunami dalam keadaan bogel dan tidak terdapat seurat benang pun

allahyarham tn haji lokman dengan nada yang kesal memberikan komen

"itulah nasib mereka yang terlalu engkar dengan tuhan"

selanjutnya beliau telah memberitahu kepada saya sewaktu kejadian tsunami di aceh maqam tuan syekh abdul rauf singkel adalah antara tempat yang terselamat dan semua orang yang ada dalam kompleks pemakaman itu pun ikut selamat juga

yang menghairankan ketika tsunami yang sedang cuba menghempas ombaknya ke maqam tersebut ombak tersebut terbelah dan hanya melalui maqam tersebut seolah olah maqam tersebut beratap dan berdindingkan binaan ghaib yang menghalang maqam tersebut dari dihempas ombak tsunami yang amat ganas

dimana yang lebih takjub para pengunjungnya tidak terkena setitis air pun walaupun air melalui setiap sudut diluar maqam tersebut

malah bukan maqam tersebut sahaja selamat maqam ulama lain dan masjid pun turut terselamat

"begitulah hebatnya orang orang alim walau mereka telah pulang kerahmatullah pun keberkatan mereka tetap kelihatan persoalannya mengapa kita yang masih hidup ini tidak mahu menghormati orang alim yang masih hidup juga sedangkan setiap hari mereka akan doakan kebaikan kepada jiran jiran nya setiap selesai solat lebih teruk lagi ada sebahagian dari kita yang membuat kejahatan kepada mereka"

keluh beliau kecewa kepada saya

"syam tak nak ikut saya ke aceh ker?"

pelawa beliau kepada saya

saya menjawab dalam bentuk soalan

"kalau saya ikut ada apa apa yang menarikker?"

tn haji lokman berkata

"kalau syam nak lihat mayat bergelimpangan masjid dan maqam orang alim yang tidak runtuh sila ikut saya tapi kot nak masuk banda aceh sekarang kita perlu bawa dua benda yang pertama petrol yang kedua makanan"

saya kehairanan lalu bertanya

"mengapa?"

dengan senyum beliau menjawab kehairanan saya

"kerana kat sana pertol pump dan kedai makanan dah abis kena kerja dek tsunami"

kami ketawa bersama

selepas ketawa kami reda beliau menyambung

"selepas kita keluar dari tempat bencana kita perlu mandi kerana bau mayat akan melekat kebadan kita "

saya merasa terkejut dan berkata

"biar betul takkan sampai mcm tu"

hj lokman dengan wajah tuanya tersenyum tidak menjawab dan hanya menganggukkan kepalanya yang penuh beruban

kemudian kami terus bersembang kosong untuk mengisi waktu malam kami...................

ok sekarang kisah tsunami telah tamat sekarang kita akan pergi pula kegempa bumi nias yang berlaku sesudah trajedi tsunami

seperti malam sebelumnya saya akan tidur sekitar jam 10 atau 11 malam wib gmt 7

pada malam kejadian saya tidur seperti biasa tiba tiba saya terdengar jeritan seorang kawan saya

"syam bangun gempa bumi"

saya terjaga dari tidur

dan terasa badan saya seperti dibuai kekanan dan kekiri

"wah enak nya serasa dibuai di dalam buaian"

cetus hati saya dalam keadaan mamai kemudian saya teringat satu kejadian waktu tsunami yang saya dengar seorang mangsa telah mengalami nasib mcm saya kemudian beliau terus menyambung tidurnya sedar sedar beliau ada ditanah lapang ntah mana pergi rumahnya ntah mana dia dibawa oleh ombak tau tau kat tanah lapang dan baru saya teringat saya berada dalam bangunan batu saya yang ketakutan terus meloncat dan pergi kearah tangga untuk turun al maklumlah saya ditingkat dua pesantren yang mempunyai dua tingkat

kebetulan saya adalah orang terakhir yang hendak turun ketika hendak turun seorang teman saya bernama azhari terpaku ditangga dan menjerit kepada saya seolah melihat sesuatu dibelakang saya

"syam gempa bumi gempa bumi"sambil menepuk peha saya sekuat hati

saya dalam ketakutan menjerit kepada dia dalam nada marah

"aku taulah gempa bumi aku pun takut tapi kot yer pun kau turun lah dulu "

beliau terus meloncat turun tak menggunakan anak tangga

dibawah saya telah melihat mokhtar salah seorang pelajar pesantren sedang azan sekuat hati nya yang menghairankan saya apabila sampai bait atau rangkap hayyaalal falah yang kedua dalam azan gempa bumi mula perlahan dan sebelum usai azannya gempa bumi berhenti

itulah kekuasaan tuhan dan janji tuhan telah dibuktikan jika ada dikawasan itu orang yang menyebut kalimah tuhan insyaallah tiada bencana akan turun kekawasan itu

walau gempa telah berakhir saya dapat melihat dengan jelas pasu bunga yang digantung dirumah tuan guru berayun seperti bandul jam

ngeri memang amat ngeri

ya allah tuhan sahaja lah yang menyelamatkan kami semua diwaktu itu terasa diri kita ini terlalu kerdil dan daif

azhari datang berjumpa saya dan berkata kepada saya dalam nada yang masih dibayangi ketakutan yang amat sangat

"maaf syam tadi sewaktu kat tangga tu aku terlihat ada lembaga putih menghala bilik air kau bayanglah mana lagi ada orang yang terakhir kaulah yang terakhir tu sebab aku takut sangaat bila lihat benda tu"

meremang bulu roma saya mendengar penjelasannya

"kau tau tak syam mula mula letrik mati dah tu aku ingat nak pergi bilik air aku pakai tuala kat dalam kain nasib baik tuala dah terikat kemas dan aku buka kain aku tengah aku bukak kain gempa bumi datang aku lari kaki tersangkut kat kain aku jatuh sakitnya tuhan jer yang tau lebih kalut bila aku lihat semua dah turun kau jer yang kat tempat tidur dah tu firdaus jerit kat kau suruh bangun bila aku sampai tangga aku lihat kau dah hampir dnegan aku aku lihat sendiri lembaga tu belakang kau menuju bilik air nasib baik tuala aku terikat kemas dah kot tak memang bogellah aku turun kat sini"

terangnya dengan penuh panjang lebar saya sendiri heran melihatnya hanya memakai tuala tidak berkain

aku hanya mendengar sahaja penerangannya kerana aku masih terkejut dengan banyak perkara degnan gempa bumi dengan lembaga putih dengan keselamatan orang tua ku di tanah air ntah lah fikiranku berkecamuk

kebetulan salah sorang kawan saya bernama firdaus mendengar perbualan kami dan mencelah

"kalau nak kata jin mustahil pesantren ini diisi dengan ayat alquran pengajian agama dan zikrullah sahaja lagipun tuan guru dah pagar kawasannie dengan zikrullah supaya jin jin takkan dapat masuk kekawasan ini mungkin itu malaikat lah sebab nak selamatkan kita semua kot"

kami mengiyakan kata katanya memang benar kawasan pesantren tersebut memang sudah dipagar dnegan zikrullah supaya benda benda dari ilmu hitam takkan masuk kekawasan tersebut malah saya sendiri pernah melihat bagaimana seorang pengamal ilmu hitam jatuh sakit selepas tidur semalam dikawasan pesantren yang kami duduki

diwaktu itu kami semua membuat kesimpulan berapa beruntungnya azhari dapat menyaksikan malaikat dengan mata nya alhamdulillah

diwaktu tu saya dan beberapa kawan cuba membuat panggilan keluar namun gagal talian telkomsel terlalu sibuk telkomsel nie syarikat penyedia perkhidmatan tel diindonesia yelah kemungkinan semua orang nak tanya khabar berita keluarga masing masing hehehehehhehe bukan takat panggilan telefon malah sms juga tidak dapat dihantar senang cakap kami telah putus hubungan dari dunia luar diwaktu itu

apabila kami telah yakin semua nya selamat kami naik keasrama kami ditingkat atas kami tidak habis habis menceritakan tuah azhari kerana dapat melihat malaikat secara sedar beliau merasa seronok yang amat sangat tidak habis habis topik itu dibincangkan sesama kami walau sebenarnya kejadian ia melihat malaikat itu tak sampai pun 5 saat tapi kami bercerita ntah berapa minit ntah saya pun lupa

sedang kami rancak bercerita allahyarham tn hj lokman datang mendekati kami dan menceritakan pengalamannya ketika gempa bumi tadi beliau berkata

"waktu gempa tadi saya tengah tidur lepas tu saya terdengar kecoh kecoh lepas tu rasa badan saya seperti dibuai saya bangun dalam keadaan mamai dan terhoyong hayang saya nak menuju kepintu utnuk ketangga turun kebawah bila saya masuk pintu tu sedar sedar saya termasuk pintu bilik air saya terus keluar dan pergi ke pintu tangga untuk turun kebawah"

kami senyap seketika mendengar penjelasan allahyarham tuan haji lokman saya melihat allahyarham tuan haji lokman dalam hati saya berkata

"tuan haji lokman berkopiah putih pakai baju pagoda putih berseluar panjang jubah putih beliau mamai masuk bilik air azhari pula nampak malaikat serba putih adakah haji lokman tu malaikat dan malaikat tu hj lokman"

cetus hati saya

kerana kesimpulan yang saya buat dalam hati saya ketawa keras perut semua kehairanan firdaus melihat allahyarham tuan haji lokman dengan pakaian nya beliau ikut ketawa juga azhari hanya tersipu sipu sahaja dan allahyarham tuan haji lokman terpingga pingga melihat gelagat kami bertiga

saya terus berkata sambil ketawa kepada azhari

"malaikat konon tuan haji lokmanlah apalah kau nie"

azhari terdiam seribu bahasa tersipu sipu allahyarham tuan haji lokman terus terpingga pingga melihat gelagat kami bertiga

dimalam itu kami semua tidak tidur sampai kesubuh megetawakan azhari malah diwaktu solat subuh kami masih terbayang kejadian tersebut hanya pagi esok sahaja salah sorang dari kami menceritakan kisah tersebut kepada allahyarham tuan haji lokman beliau dengan wajah nya yang tenang hanya tersenyum mendengar penjelasan sahabat kami itu

seminggu kemudian seorang penduduk pulau nias yang berasal dari besilam telah balik kekampung nya saya sempat berjumpa dnegan beliau nama nya saya telah lupa kami sempat bercerita dan cerita nya sudah tentu tertumpu pada kisah gempa bumi yang baru berlaku

menurut beliau pulau nias ini majoriti penduduknya adalah mereka yang beragama kristian ketika berlaku nya bencana tsunami di aceh mereka nie seringkali mengutuk dengan berkata

"lihatlah padan muka orang islam tuhan marah kepada mereka dan menurunkan bencana kepada mereka"

sehinggalah pada malam tersebut berlaku gempa bumi yang amat kuat sehingga memutuskan nias dari dunia luar selepas habis shaaja gempa bumi orang orang dipulau nias dengan mengambil kesimpulan dari kejadian gempa bumi aceh dimana berlaku gempa dan diikuti tsunami dengan kesimpulan tersebut mereka beramai ramai lari masuk kedalam masjid masjid orang islam untuk berlindung dari tsunami tapi tsunami tidak berlaku rupa rupanya

tindakan ini diambil kerana mereka sedar masjid baitul rahman dan masjid masjid lain yang terselamat dari bencana tsunami di aceh

pada keesokan subuh orang orang islam marah dengan tindakan orang kristian yang telah menumpang berlindung dimasjid masjid sehinggakan tempat mihrab imam solat pun mereka menumpang tidur

mcm mana mereka tak marah yelah kot hari biasa mereka masuk gereja persoalannya mengapa ketika bala tuhan turun mereka berlindung di masjid masjid mengapa tak berlindung digereja gereja

begitulah keterangan yang saya simpulakan dan ringkaskan dari mangsa nias yang menziarahi kami

terlebih dahulu saya ingin meminta maaf kepada forumer yang beragama kristian sekiranya jika ada cerita saya berkaitan pulau nias ini mempunyai sentimen agama sebenarnya saya hanya menceritakan apa yang berlaku dari sudut kaca mata pandangan beberapa orang yang saya jumpa pandangan mereka ini tidak melambangkan pandangan keseluruhan penduduk indonesia dan kerajaan indonesia secara amnya

tamat lah sudah kisah saya berkenaan disebalik tsunami aceh dan gempa nias insyaallah lapang lapang nanti saya cerita kisah misteri pengembaraan saya dipulau sumatera pula yang nie seram sikit yang baru saya tulis nie langsung tak seram dekat dekat seram adalah bahagian jumpa malaikat tu ehhehehehehehe

sebenarnya saya ingin meminta maaf kepada para pembaca kerana kali ini saya memberikan kisah yang memang tak seram dan mungkin menggelikan hati yang saya nak sampaikan disini ialah tentang kelebihan azan

dalam hidup saya sendiri pernah berlaku ribut yang amat kuat dikampung saya dalam keadaan amat kalut tu saya hanya mampu beristighfar dan melaungkan azan dan al hamdulillah sewaktu samapai hayyaalal falah yang kedua ribut mula reda sedikit demi sedikit dan bila habis azan hanya tinggal angin sahaja

malah kemujaraban azan ini telah saya rujukkan kepada kebanyakan orang alim mereka pun mempunyai pengalaman yang menarik yang mereka sempat kongsi bersama dengan saya bukan setakat gempa bumi bukan setakat ribut malah semua bala tuhan seperti contoh kebakaran dan lain lain boleh kita hentikan dengan azan insyaallah

malah saya sendiri ketika saya berjalan malam diandaikan saya merasa tak sedap hati saya akan melaungkan azan alhamdulillah tiada apa yang terjadi pun dalam perjalanan saya benarlah seperti janji tuhan selagi ada kalimah tuhan dikawasan tersebut bala tuhan takkan turun jadi apa lah salahnya dalam hidup kita ini sama sama kita amalkan kalimah tuhan dengan membanyakkan membaca al quran berselawat berzikir bertahmid bertasbih dan bertahlil sebagai satu amalan dalam hidup kita ini supaya rahmat tuhan yang akan turun dan bukan bala dari nya

contoh seperti kejadian ribut kat tempat saya bayangkan dimalam itu saya melihat pokok kelapa disekeliling rumah saya dah mula beratib angguk angguk geleng geleng kanan kanan kiri kiri lepas jer azan alhamdulillah semua makin berkurangan tinggal angin biiasa dan diwaktu pagi tu saya dengar 14 rumah telah rosak akibat ribut tersebut ada yang hilang dinidng ada yang hilang bumbung yang lebih teruk lagi salah satu adalah rumah ustaz adakah ustaz nie lupa azan kita bersangka baik sahajalah ustaz nie tidur terlalu lena sampai tak sedar apa yang berlaku

disamping itu juga dalam hal ini berkenaan dengan orang alim cubalah kita lihat tuhan sendiri memuliakan orang alim sehingga maqam maqam ulama lama ini bukan sahaja selamat malah orang yang berlindung didalam maqam tersebut pun ikut selamat juga perkara ini berlaku di aceh dalam trajedi tsunami dimana masjid dan maqam para ulama telah terselamat

tapi persoalannya mengapa kita yang kurang alim ini tergamak merendah rendahkan orang alim para kekasih tuhan adakah perbuatan kita ini diredhai oleh tuhan sedangkan tuhan berlaku selain dari ini


No comments: